Sabtu, 30 April 2011

Jalur lebar rancak beli-belah online


Oleh Afiq Hanif
afiq@hmetro.com.my
RAMAI penganalisis luar negara meramalkan agensi pelancongan, kedai telefon bimbit dan bank mungkin akan hilang bisnes berikutan pengguna lebih gemar membeli barangan secara online dan hanya ke kedai untuk membeli makanan atau minuman saja.
Satu laporan penyelidik pasaran ACNielsen sebelum ini mendapati bahawa kebanyakan penduduk Britain memilih Internet sebagai medium untuk berbelanja bagi tujuan pelancongan, membeli pemain MP3, telefon bimbit atau memohon pinjaman bank, sekali gus menjadi trend terbaru membeli-belah mereka.
Bagaimanapun, laporan itu menyebut sekurang-kurangnya 50 peratus pengguna masih suka ke kedai untuk membeli pakaian, barang kemas dan jam tangan.

Tidak dinafikan, peranan Internet dalam membentuk pilihan pengguna bersama iklan, mulut ke mulut, ‘window shopping’, pengalaman lalu dan jenama memberi impak kuat dalam menentukan kuasa pembeli.
Manakala laporan agensi pembayaran online, PayPal dengan kerjasama penyelidik Nielsen Company mendedahkan pada 2010 saja kira-kira 1.1 juta rakyat Malaysia sanggup berbelanja dengan nilai purata RM2,461 untuk pembelian produk online.

Ia menjadikan perbelanjaan online di seluruh Malaysia mencapai angka sebanyak RM1.8 bilion tahun lalu bagi pembelian produk dan perkhidmatan dengan perbelanjaan terbesar dihabiskan untuk percutian seperti bayaran tiket penerbangan, pakej percutian dan pengangkutan yang berjumlah RM435 juta atau 24 peratus.

Sementara itu, perbelanjaan besar lain yang dihabiskan rakyat negara ini termasuk bayaran bil sebanyak RM329 juta atau 18 peratus; hiburan dan gaya hidup (RM255 juta, 14 peratus); peralatan elektronik dan teknologi maklumat (RM218 juta, 12 peratus), insurans (RM205 juta, 11 peratus), fesyen dan kecantikan (RM181 juta, 10 peratus) dan hadiah dan koleksi (RM68 juta atau empat peratus).

Pengarah Urusan dan Pengurus Besar PayPal Asia Teng�gara dan India, Elias Ghanem, memaklumkan angka terbabit disifatkan agak mengejutkan untuk negara yang mempunyai penduduk berjumlah hampir 27 juta orang.

“Keupayaan jalur lebar yang kemungkinan menjadi antara punca utama penduduk Malaysia mampu berbelanja secara online, namun kajian kami menunjukkan penduduk bandar lebih cenderung menjengah kedai online berbanding penduduk luar bandar atau sub bandar.

“Mungkin ia disebabkan prasarana Internet yang lengkap di bandar,” katanya.
Menurutnya, golongan berpendapatan sederhana dan ke atas menguasai 70 peratus perbelanjaan online.

“Kuasa pembeli golongan ini biasanya lebih tinggi selain pendedahan kepada dunia Internet yang lebih luas,” katanya.

Beliau turut terkejut dengan kajian sama menunjukkan rakyat Malaysia cenderung membeli-belah secara online kerana mahukan barangan yang unik dan tidak didapati di negara ini.

“Kita mengandaikan majoriti pengguna di Malaysia membeli-belah online kerana mahukan harga murah yang ditawarkan, tapi kajian mendapati sebalik�nya,” kata Elias.

Beliau berkata, selain faktor terbabit, pengguna di negara ini mementingkan produk atau perkhidmatan berkualiti tinggi serta kepelbagaian, selain harganya yang murah dan jumlah perbelanjaan menerusi Internet itu dijangka mencecah RM5 bilion menjelang 2015.

“Kami optimis, kalau trend perbelanjaan ini kekal tinggi dengan keupayaan mudah alih pada masa depan dan kaedah pembayaran yang lebih diyakini, nilainya akan mencecah RM5 bilion dalam tempoh empat tahun lagi,” jelasnya.

Kaji selidik juga mendapati, 45 peratus daripada responden berbelanja online untuk produk yang ditawarkan laman web tempatan, 35 peratus berbelanja laman web luar negara, manakala baki 20 peratus tidak mengetahui dari mana asal perniagaan online dibelanjakan.

“Dari segi jaminan keselamatan pembelian, secara umumnya, empat daripada 10 pelanggan merasakan jaminan keselamatan penggunaan kad kredit atau kad debit secara online tidak mencukupi dan sebahagian besarnya mengakui mereka mengambil risiko setiap kali melakukan transaksi de�ngan kad secara online.

“Bagi pembelian menerusi telefon bimbit pula, sejumlah RM100 juta dibelanjakan kira-kira 254,000 pelanggan online yang menyumbang kira-kira enam peratus daripada nilai pasaran beli-belah online,” katanya.

Katanya, faktor populariti telefon pintar dengan kemudahan aplikasi menyumbang kepada jumlah perbelanjaan online namun masih ramai yang ragu mengenai keupayaannya sebagai platform terbaik untuk membeli belah.

“Tiga faktor yang mengekang pembelian online termasuk saiz skrin telefon yang kecil, kelajuan Internet pada telefon bimbit yang tidak memuaskan dan keselamatan transaksi,” katanya.

Elias berkata, Malaysia masih ketinggalan dalam transaksi beli-belah online berbanding negara seperti Jepun dan Korea Selatan yang sudah menggunakannya sejak beberapa tahun lalu.

“Mungkin keupayaan telefon pintar seperti iPhone 5 akan merubah corak perbelanjaan pengguna mudah alih di negara ini pada masa depan,” katanya.

Peranti iPhone 5 dikatakan akan menyediakan cip pembayaran automatik untuk pembayaran terus ke bil peng�guna.

Maklumat pembelian secara online itu diperoleh hasil kaji selidik perkhidmatan pembayaran online PayPal pada Januari dan Februari lalu ke atas 400 pelanggan berusia 18 tahun ke atas untuk pembelian 2010.

Kaji selidik komprehensif yang julung kali diadakan syarikat itu di Malaysia bertujuan me�ngukur sikap dan tingkah laku masyarakat tempatan ketika membeli-belah secara online atau menerusi telefon bimbit.

Bagaimanapun, Elias kecewa apabila kuasa Internet tidak dimanfaatkan golongan peniaga apabila hanya 100,000 daripada 600,000 pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negara ini yang aktif dalam dunia online dengan menawarkan perkhidmatan dan produk mereka.

“Agak menyedihkan kerana kebanyakan PKS masih belum memanfaatkan dunia digital dalam memperluaskan perniagaan mereka walaupun kajian yang dikeluarkan kami menunjukkan jumlah beli-belah online di negara ini mencecah sehingga RM1.8 bilion pada tahun lalu,” katanya.

Menurut Elias, PKS tempatan perlu memanfaatkan Internet sebagai platform mengembangkan perniagaan kerana Internet kini berupaya memperluaskan jaringan di peringkat global.

“Untuk menarik pelanggan online dan menguasai pasaran membeli-belah online yang berkembang pesat, peniaga tempatan harus menggunakan pelbagai saluran dalam
platform untuk menjual produk.

“Pasaran membeli-belah online berkembang pantas dan pelanggan tempatan semakin mencari nilai terbaik dalam pembelian produk dan perkhidmatan menerusi laman web,” katanya.


P/S:..sekarang semuanya mudah di ON-LINE!!

2 ulasan:

  1. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? kami juga menyediakan pinjaman akhir tahun, pinjaman untuk christmas pakej, tahun baru, seorang sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    BalasPadam
  2. Am dari Indonesia saya memang seorang pengusaha sukses hari ini berkat Ibu Iskandar Lestari (ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM) saya telah kehilangan harapan dan terobosan finansial yang saya tunggu tidak akan datang saya mencoba untuk memohon kerabat dekat saya baik jauh maupun dekat tapi Sepertinya tidak ada yang datang untuk membantu saya

       Jadi saya berdoa kepada Allah untuk memberi saya pertolongan karena saya hampir kehabisan pilihan pemikiran negatif mulai masuk ke dalam pikiran saya tapi tetap saja saya harus memaksa diri saya untuk mematuhi norma lingkungan dengan tidak mencuri.


      Tapi pada hari yang menentukan saya memiliki kesempatan untuk mencari melalui internet jika saya dapat menemukan bantuan karena pinjaman ini berada di jalur belakang sehingga teman-teman saya telah memperingatkan saya bahwa ada begitu banyak penipu online.

       Tapi saat melihat iklan Ibu Iskandar dan juga dari mereka yang mendapat pinjaman darinya seperti (Angga Annisa, Aditya Aulia antara lain). Saya memutuskan untuk mendaftar jadi Ibu meyakinkan saya bahwa jika pinjaman saya berhasil disetujui dalam beberapa jam, pencairan akan terwujud. Awalnya saya takut tapi segera setelah pinjaman saya disetujui oleh Direksi beberapa jam kemudian cacount saya (BNI) dikreditkan tanpa ada tekanan. ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM memang asli dan sangat dikenal sehingga Anda bisa menghubungi Ibu throu kontak berikut ini. alamat:

    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com))
    BBM INVITES: ((D890E0B))
    Facebook ((www.facebook.com/iskandar.lestari.7))
    Website: ((iskandarlestari.wordpress.com))

    Atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya jika Anda memiliki pertanyaan untuk diajukan melalui ((yunartowijaya7@gmail.com

    BalasPadam