Rabu, 30 Mac 2011

Bankrup Di Usia Muda


Golongan Muda Muflis Kerana Kad Kredit


PETALING JAYA: Mereka muda dan mewah, tetapi lemah dalam pengurusan kewangan. Lebih buruk lagi apabila pada usia 30 tahun, mereka terpaksa menanggung hutang dan perlu mendapatkan bantuan profesional untuk mengeluarkan mereka daripada muflis.

Ketua Komunikasi dan Hal Ehwal Korporat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), Devinder Singh berkata, 15 peratus daripada lebih 39,600 individu yang menyertai program pengurusan kredit AKPK adalah mereka berusia di bawah 30 tahun.
Beliau berkata, ramai golongan muda diisytiharkan muflis disebabkan oleh perbelanjaan berlebihan menerusi penggunaan kad kredit dan kegagalan mereka untuk mengikut peraturan asas dalam pengurusan kewangan yang bijak.

Tambahnya, individu terbabit tidak akan mengalami masalah hutang sekiranya jumlah pinjaman mereka tidak melebihi 40 peratus daripada perolehan kasar pendapatan bulanan.
"Orang ramai perlu mempelajari untuk membuat pengurusan kewangan dan berbelanja bersesuaian dengan kehidupan mereka.
"Jika mereka boleh mengurangkan perbelanjaan sebanyak 5 peratus seminggu, mereka boleh menjimatkan 20 peratus menjelang akhir bulan," kata Devinder yang menyifatkan cara berkenaan dapat membantu untuk membina kewangan asas yang kukuh.
Beliau mengulas laporan Bank Negara bahawa sebanyak 50 peratus daripada pemegang kad kredit yang diisytiharkan bankrap adalah mereka berusia di bawah 30 tahun.

Di bawah Akta Bankrap 1967, seseorang itu boleh diisytiharkan bankrap sekiranya mereka berhutang serendah RM30,000.
Devinder berkata, ramai individu gagal untuk menjelaskan pembayaran kerana pengurusan kewangan yang lemah dan tiada kawalan dalam penggunaan kad kredit.
"Mereka yang mempunyai masalah untuk menyelesaikan hutang-hutang perlu mencari bantuan awal sebelum sebarang faedah dikenakan ke atas mereka," katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Penguna-Penguna Malaysia (Fomca), Datuk Pail Selvaraj turut menyuarakan kebimbangan terhadap peningkatan golongan muda yang diisytiharkan bankrap dan bersetuju bahawa kebanyakan mereka mengalami masalah berkenaan kerana tidak menguruskan penggunaan kad kredit dengan bijak.
"Apabila mereka diisytiharkan bankrap, kehidupan akan menjadi lebih sukar kerana nama mereka akan disenaraihitamkan di dalam data Sistem Rujukan Maklumat Kredit Pusat (CCRIS)," kata beliau yang menambah bahawa keadaan itu akan menggagalkan permohonan pembiayaan mereka secara automatik.

Paul berkata, kebanyakan golongan muda terperangkap dengan hutang kerana mereka hidup melebihi cara yang sepatutnya.
"Permulaannya, mereka begitu mudah terpengaruh terutama gaya hidup rakan-rakan.
"Namun mereka tidak tahu bagaimana untuk menguruskan perbelanjaan dengan teratur sehingga menyebabkan kredit berlaku berterusan," katanya.

Beliau turut menyifatkan sikap mementingkan jenama di kalangan generasi muda menyebabkan mereka tidak mengambil peduli soal kemampuan dalam perbelanjaan.
"Mereka tidak mendapatkan kesannya ketika menggunakan kad kredit, tapi 'sakit'nya akan dirasai pada akhir bulan," tambahnya.

P/S: Elakkan dibelenggu muflis dengan perniagaan Internet..KLIK SINI









Selasa, 29 Mac 2011

Doaku Buat Sahabat


P/S: Amin...Amin..Ya ALLAH...





Isnin, 28 Mac 2011

Halau jin pakai CD

Sumber: KOSMO online.
Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN
AHMAD menyifatkan ayat-ayat Rukyah sebagai menenangkan minda, penerang hati dan membersihkan aura diri.
RUTIN harian Ahmad Husin, 35, seperti insan biasa lain. Usai bersarapan, pemegang diploma teknologi maklumat dari sebuah kolej tempatan ini bingkas bangun melayan pesakit yang bertandang ke premisnya yang terletak di hadapan Masjid Jumhuriyah, Taman Dato’ Haron, Petaling Jaya, Selangor.

“Ada rasa sakit kepala, dada, tulang belakang atau rusuk selepas waktu Asar?” soalnya pada pesakit lelaki berusia lewat 40-an itu.

Tebak Ahmad lagi setelah jawapan negatif diberikan, selalukah mendapat mimpi dipatuk ular, jatuh dari tempat tinggi atau berada di lokasi sunyi dan kotor?
Juga negatif jawapan pesakitnya, Ahmad menggunakan pula pendekatan refleksologi untuk mengesan gangguan jin dengan cara memicit telapak tangan, lengan, ibu jari kaki dan pelipat lutut.

Oleh kerana kesemua lokasi yang ditekan tidak meninggalkan sensasi mencucuk seolah-olah renjatan elektrik, pesakit tadi disahkan bebas daripada gangguan jin atau sihir.
“Mungkin rasa sakit-sakit dan lenguh badan ini disebabkan kecederaan lampau,” ujarnya menyampaikan resolusi.

Pengalaman selama lima tahun Ahmad dan keberkesanan rawatan terapi al-Quran membuatkan Ahmad dipercayai pesakit.
Menurutnya, terapi yang berteraskan Rukyah Assyariah iaitu ayat tertentu daripada al-Quran dan doa yang selari dengan syariat ini bukan bidang baru dalam perubatan Islam.

Memperoleh ilmu daripada gurunya di Kedah, Ustaz Abdul Malik Lazim, Ahmad berkata membacakan ayat-ayat Rukyah kepada pesakit adalah kaedah yang paling afdal dalam menyingkirkan jin daripada tubuh seseorang.

Panas
“Semasa dibacakan 20 ayat Rukyah, pesakit diminta memejamkan mata dan mendengar dengan tenang tetapi tidak dibenarkan mengikut bacaan tadi bagi memastikan ayat tersebut ‘masuk’ ke dalam badan."
“Selepas itu, hembus ubun-ubun pesakit begitu juga dua botol air mineral bersaiz besar yang disediakan pesakit setiap kali datang berubat,” katanya.
Tambah Ahmad, sebotol air tersebut perlu diminum pesakit selama tujuh hari manakala sebotol lagi dibuat mandi.

Ahmad menyifatkan semua gangguan jin sebagai satu bentuk sihir. Antara simptom terkena gangguan jin ialah pesakit akan kerap bersendirian, menangis, tubuh menggeletar, meracau, badan bertukar panas, terdapat seperti sesuatu bergerak di bawah lapisan kulit dan pitam.
Oleh sebab itulah, apabila anggota badan pesakit yang mendapat gangguan jin disentuh, lokasi jin melekat akan terasa panas dan menjadi keras.

Kekuatan serangan jin ke atas manusia berbeza-beza dan akan menjadi-jadi sekiranya kaedah menghalaunya berbaur syirik.
Jin berupaya masuk ke dalam badan seseorang menerusi liang roma atau anggota badan yang berongga.
“Tidak kiralah sama ada melalui rongga badan yang besar seperti hidung, telinga, mulut dan kemaluan, jin juga berupaya merasuk manusia menerusi liang peluh,” bicaranya.

Sehubungan itu, Ahmad menyarankan setiap premis ‘dipagar’ dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran bagi mengelakkan diganggu atau membuang sihir yang sedia ada.
“Laungkan azan di tengah-tengah premis atau rumah dengan menghadap ke arah kiblat dan renjiskan kawasan sekitar dengan air bacaan ayat Kursi,” katanya.
Ahmad turut mengesyorkan agar tiada gambar hidup digantung di dalam premis kerana gambar itu ibarat magnet yang menarik jin untuk singgah ke dalamnya.
“Simpanlah gambar di dalam album sahaja,” cadang Ahmad.

Dalam pada itu, terapi audio turut digunakan Ahmad dalam merawat pesakit yang terkena gangguan jin.
“Cakera padat (CD) yang mengandungi bacaan ayat-ayat Rukyah boleh dipasang setiap hari selama sebulan untuk mencegah daripada terkena sihir,” tegasnya.

Kereta
Amalan mendengar CD Rukyah di dalam kereta bagaimanapun tidak digalakkan kerana dikhuatiri membahayakan pemanduan.
“Jika badan kita kemungkinan mempunyai gangguan jin, ia akan menyebabkan seseorang mengantuk dan mengundang berlaku kemalangan,” katanya yang tidak menolak amalan memasang CD di dalam kereta bagi individu normal yang tidak diganggu jin.

Ahmad turut menjelaskan tiada halangan untuk seseorang merawat gangguan jin secara persendirian berbekalkan bacaan ayat-ayat Rukyah.
“Kes gangguan ringan bolehlah dibuat sendiri dengan cara memasang CD ayat-ayat Rukyah bersebelahan dengan tiga botol air mineral yang dibuka penutupnya.
“Setelah selesai, minum air tersebut sebanyak tiga kali setiap hari sehingga habis,” ujarnya.
Tambah Ahmad lagi, pelbagai manfaat diperoleh menerusi amalan membaca ayat-ayat Rukyah.
“Ayat-ayat Rukyah sifatnya menenangkan minda, penerang hati dan membersihkan aura diri.
“Selain itu, ayat-ayat ini mampu mengurangkan pendarahan berpanjangan bagi wanita yang mengalami istihadah,” ungkapnya.

P/S: ..nak keluar pi cari CD Ayat-ayat Rukyah lepas nie...









Tidak Perlu Lapor POLIS Jika Hilang MYKAD

Sumber: KOSMO Online'


PUCHONG - Jika sebelum ini orang ramai yang kehilangan MyKad atau pasport perlu membuat laporan polis namun kini mereka tidak perlu berbuat demikian.


Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam berkata, mereka yang kehilangan kedua-dua dokumen itu hanya perlu ke Jabatan Imigresen atau Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk membuat permohonan baru mulai 1 Mac lalu.
"Mengikut rekod sebanyak empat juta laporan polis telah dibuat sehingga hari ini.
"Kita tidak mahu lagi menyusahkan pihak polis dan mengambil inisiatif ini untuk membantu meringankan beban mereka," katanya selepas Majlis Penyerahan Pangkat Kehormat Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini Isnin 28/03/2011.

P/S: ..hmm..okay jugak, iyatak?
 








Computer Vision SyndromE

Eye Become Discomfort When Work In Computer/Laptop
Computer Vision Syndrome describes a group of eye and vision related problems that result from prolonged computer use. Many individuals experience eye discomfort and vision problems when viewing a computer screen for extended periods. The level of discomfort appears to increase with the amount of computer use.
Computer Vision Syndrome (CVS) is "the complex of eye and vision problems related to near work which are experienced during, or related to, computer use." For the computer user, that translates to red, itchy, watery, irritated eyes, along with eye fatigue, difficulty focusing, and a variety of other problems.

Symptoms of Computer Vision Syndrome:

• Eye Strain
• Headaches
• Back/neck aches
• Blurred vision
• Double vision
• Dry eyes
• Irritated eyes
• Fatigue
Computer Vision Syndrome symptoms are usually temporary during times of visually intense computer tasks.


Causes of Computer Vision Syndrome:

• Poor lighting
• Glare on the computer screen
• Improper viewing distances
• Poor seating posture
• Uncorrected vision problems
• A combination of these factors
Preventing Computer Vision Syndrome:


1 Have your eye muscles tested once a year.
2 If you use contact lens, take care not to over wear the lenses.
3 Don’t be too close or too far from the monitor. Maintain a distance of 20-24(18-28) inches from the eye to display.
4 Adjust the monitor’s brightness, contrast and flicker rate as appropriate.
5 Use glasses with an anti-reflective coating.
6 Use indirect lighting and eliminate exterior light and reflections by closing drapes or blinds.
7 Take a break every 20 minutes and look outside your window or at a distant object for 20 seconds.
8 Make top of the monitor slightly farther from the eyes than the bottom of the monitor.
9 Make sure that use dark letters in a light background.
10 Blink at least 15 times per minute while working on the computer.

P/S: ..have U ever thought of this before...?









Ahad, 27 Mac 2011

SUKAN BADMINTON-Cara nak menyeronokkan lagi sukan ini

Permainan BADMINTON memang satu permainan yang menarik. Apatah lagi Pemain No.1 dunia kini disandang oleh Wira kita iaitu Dato' Lee Chong Wei..iya tak?
Tapi sekarang saya nak tunjukkan ada cara yang lebih MENARIK untuk kita semua bermain Badminton ini.
Kalau tak caya..cuba tengok video kat bawah sana nun...he he he..

video

P/S: Haa..amacam? Ada "BRAN" kaa..hehe he.....






Sabtu, 26 Mac 2011

6 Jenis PERASAAN MANUSIA Dan Ertinya

Berbagai jenis perasaan manusia boleh dipengaruhi berbagai faktor. Salah satunya adalah sebab keadaan fisik yang mempengaruhinya. Ada beberapa penyakit kronik yang mempengaruhi perasaan tertentu sepanjang waktu.


Ilmu perubatan dari China menjelaskan 6 emosi atau perasaan yang dialami oleh manusia. Jika salah satunya muncul sepanjang waktu dan lebih dominan dibandingkan perasaan lain, maka kemungkinannya perasaan itu menandakan adanya penyakit dalam tubuh seseorang.

6 perasaan yang menandakan adanya penyakit adalah sebagai berikut :

1. Kegirangan
Meskipun biasanya perasaan bahagia menunjukkan keadaan jiwa yang sehat, kegembiraan yang berlebihan atau euforia justru menunjukkan kondisi fisik dan mental yang tidak sihat. Seseorang yang selalu tampak girang sepanjang waktu berisiko mengalami gangguan jantung atau paling tidak yang lebih masuk akal adalah gangguan mental.

2. Gelisah
menurut ilmu pengobatan China, rasa panik dan gelisah yang muncul sepanjang waktu juga berhubungan dengan kesehatan jantung. Terlebih jika kegelisahan itu disertai gejala-gejala seperti palpilasi atau jantung berdebar dan peluh dingin.

3. Risau
Seseorang yang selalu merasa risau kemungkinan punya masalah dengan kelenjar limpa yang tidak bekerja sebagaimana mestinya. Gejala lain yang menyertai biasanya adalah nafsu makan berkurang, anggota badan terasa lemah, perut kembung dan menstruasi tidak teratur.

4. Sedih
Masalah pada sistem pernafasan terutama paru-paru boleh membuat seseorang nampak selalu sedih sepanjang hari. Kebetulan, serangan asma dan radang tekak cenderung juga lebih sering terjadi dalam suasana duka, batuk-batuk lebih sering dialami orang yang hidupnya menderita.

5. Takut
Jika bukan kerana sifatnya yang memang penakut, seseorang yang selalu ketakutan mungkin punya masalah dengan ginjal. Kemungkinan lainnya adalah tekanan berlebih pada tulang punggung bahagian bawah, infeksi saluran kencing atau gangguan fungsi seksual.

6. Marah
Ilmu perubatan China mengenal energi Qi, yang jika mengalami peningkatan secara berlebih kesannya boleh membuat seseorang jadi lebih pemarah. Peningkatan energi Qi juga berhubungan dengan munculnya masalah pada hati, serta berbagai gejala seperti sakit kepala, pening dan mata merah.

P/S: ..teman kalau MATA MERAH tu selalunya bila tak cukup tidur je..he he he..









Lokasi-Lokasi Yang "PALING.." Dalam Dunia

TEMPAT PALING SEJUK DIDUNIA

Antartika terdiri daripada enam benua paling besar di dunia yang kawasannya sangat luas iaitu sekitar 14 juta km² yang mana 98% bahagian besarnya diliputi oleh ais. Sejuk bebeno tempatnya....

TEMPAT PALING PANAS DIDUNIA


Tempat paling panas di dunia ialah Gurun Sahara. Gurun Sahara terletak di bahagian utara benua Afrika mempunyai keluasan 9 juta km² dan merupakan gurun pasir terluas di dunia.



TEMPAT PALING TINGGI DI DUNIA

Pegunungan Mount Everest atau biasanya disebut sebagai Sagamatha merupakan puncak tertinggi di dunia. Tingginya sekitar 8,850 meter atau 29,035 kaki dari aras laut. Nama Sir George Everest merupakan nama yang di pakai untuk puncak tersebut sebagai tanda penghormatan. Puncak ini membentang antara Sagarmatha Nepal hingga Tibet di China.


SUNGAI TERPANJANG DI DUNIA

Sungai Nill merupakan sungai paling panjang di dunia, sungai ini melalui 9 negara di benua Afrika. Aliran sungai Nil dibagi dua iaitu Sungai Nil Putih (The White Nile) dan Sungai Nil Biru (The Blue Nile). Pada awalnya sungai Nil Putih ini merupakan aliran dari danau victoria, Uganda kemudian mengalir sampai ke Sudan dan Mesir. Sedangkan Sungai Nil Biru bermula dari Danau Tana, Ethiopia dan mengalir hingga ke Zaire, Kenya,Rwanda,Tanzania dan Burundi. Sungai Nil ini mempunyai panjang sekitar 5,584 km atau 3,470 batu.



BATU KARANG TERBESAR DI DUNIA

Barrier Reef merupakan batu karang yang paling besar di dunia yang terdiri dari 3,000 jenis individu batuan karang kecil dan 900 yang berbentuk pulau-pulau kecil. Barrier Reef ini terletak di lautan Australia yang mempunyai panjang 2,600 km dan mempunyai luas sekitar 344,400 km².

GUNUNG BERAPI AKTIF PALING BAHAYA DI DUNIA

Gunung Kilauea merupakan gunung yang berada di kepulauan Hawaii. Apabila tiba masanya meletus gunung ini mengeluarkan 90% lavanya yang panas.


P/S: ...pssstt..poket teman yang "paling cepat kering" didunia ..selalunya..he he he..jangan bagi tau orang lain ok?  ha ha ha...









Jumaat, 25 Mac 2011

Al-kisah Seorang RAJA, KUDA & BUDAK

Alkisah dalam satu negeri tu adalah seorang raja yang sangat ego lagi berlagak. Dah lah tak hensem, sombonglah pulak tu. Baginda mempunyai seekor kuda yang sangat patuh kepadanya. Kepandaian kuda ini telah tersebar meluas ke seluruh negara. Kuda ni memang pandai giler..... suruh buat apa pun mesti dilakukan, kalau raja suruh panjat pokok dia panjat, suruh nyayi lagu Hattan dia nyanyi ...itu pasallah raja ni sayang sangat kat kudenya. Tapi kude ni hanya dengar arahan raja ni sorang je. Kerana berasa sangat ego, raja ini telah mengadakan satu pertandingan jika ada diantara rakyatnya yang dapat mengarahkan kuda tu duduk, dapatlah hadiah lima ratus dinar seperti yang dijanjikan kepada rakyatnya. Apabila hari pertandingan bermula, keluarlah seluruh rakyatnya untuk menyaksikan siapa yang boleh membuatkan kude tu duduk.


Hari dah hampir senja tapi masih tiada yang dapat berbuat demikian...makin egolah raja sorang ni. Tiba-tiba muncul seorang budak lalu pergi ke arah kuda tu dan tanpa disangka-sangka kude tu terus tunduk. Maka terkejutlah raja tadi lalu dipanggilnya budak tersebut seraya bertanya,
"Apa yang engkau buat sampai kude beta tu duduk wahai budak?"
Maka dengan selambanya budak tu berkata,
"Tadi patik jentik telur kude tu sampai dia terduduk.(Senak la agaknya kot...) Lalu blah sambil mengira-ngira wang yg dimenanginya. Raja yang tak puas hati ni adakan satu lagi pertandingan. Bukannye apa... nak cover malu.

"Kali ni beta pasti yang sapa-sapa pun takkan boleh menyuruh kuda beta menggelengkan kepalanya" katanya dalam hati sambil ketawa.

Maka sampailah hari pertandingan tu...ramailah rakyat keluar nak melihat sapa yang boleh buat kude raja ni geleng kepala. Seperti hari yg sebelumnya, dari pagi sampai la ke petang masih belum ada siapa yang dapat membuatkan kuda raja tersebut menggelengkan kepalanya... raja menyengih panjang sebab senja dah hampir tiba. Tiba-tiba datang lagi budak kecik tu dan bagitahu raja yang dia nak cuba lagi. Dengan selambanya raja berkata,
"Cubalah kalau boleh".
Budak kecik ni pun pegi kat kude tu lalu berbisik kat telinganya. Dengan tak semena-mena kude tu terus menggelengkan kepalanya, maka bersoraklah orang ramai dengan kejayaan budak kecik tu lagi.

Raja berasa pelik lalu bertanya!
"Beta nak tau, apa yang kamu bisikkan tadi sampai kude beta pun gelengkan kepalanya?"
Dengan selambanya budak tu jawab,
"Nak kena jentik lagi...??"

P/S: Nak kena jentik?? he he he.....









Zikir terapi ajaib ubat kegersangan hati, roh insan

Oleh Mohd Rizal Azman Rifin
"Doa Rasulullah SAW: Ya ALLAH, tolonglah kami dalam mengingati-Mu dan dalam mensyukuri nikmat-Mu dan dalam kami melakukan ibadah supaya ibadah ini sebaik mungkin kepada-Mu"

ZIKIR mempunyai kedudukan sangat istimewa kerana ibadah ini digalakkan Islam sebagai satu bentuk amal ibadah yang menunjukkan sifat tunduk serta patuh sepenuhnya kepada Allah, disertai pula rasa kasih, reda dan yakin kepada-Nya.


Mukmin yang sentiasa mengamalkan zikir akan dapat merasai kesannya seperti ketenangan jiwa. Firman Allah yang bermaksud:
(Iaitu) orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah itu tenang dan tenteramlah hati manusia. (Surah Ar-Rad, ayat 28)

Dalam kehidupan, kita sering berdepan pelbagai cabaran dan dugaan sehingga ada ketikanya membawa kepada keresahan jiwa. Justeru, dengan sentiasa mengamalkan ibadah zikir, ia ibarat terapi ajaib yang menyembuhkan keresahan jiwa manusia. Namun, penyerapan roh zikrullah tidak datang kepada pengamalnya jika hati tidak bersama tatkala berzikir. Ketenangan hati orang mukmin terhasil daripada zikrullah adalah hakikat dalaman yang hanya boleh dirasakan oleh hati yang diselaputi kemanisan iman.

Selain itu, mukmin yang sentiasa berzikir akan diberikan ganjaran pahala yang besar. Ini janji Allah dalam firman-Nya yang bermaksud:

“Dan orang lelaki yang menyebut nama Allah sebanyak-banyaknya serta orang perempuan yang menyebut nama Allah sebanyak-banyaknya, Allah menyediakan bagi mereka keampunan dan pahala yang besar.” (Surah al-Ahzaab, ayat 35)

Walaupun zikir amalan yang mudah dilakukan, tetapi menjadi berat untuk dibiasakan. Antara penghalang kepada seseorang untuk membiasakan lidah berzikir ialah disebabkan dosa yang dilakukan.

Apabila daki dosa tertampal pada hati, ia terhijab untuk menggerakkan seseorang berzikir. Faktor lain, seseorang itu dibelenggu sifat mazmumah seperti hasad dengki, suka mengumpat dan sebagainya. Sifat keji seperti ini juga akan menghijab hati untuk berzikir.

Ibnu Taimiyah berkata, keperluan hati terhadap zikir umpama keperluan ikan terhadap air. Cuba bayangkan, bagaimana keadaan ikan jika kita keluarkan dari air.

Al-Imam Syamsuddin Ibnu Qayyim mengatakan: “Sesungguhnya zikir adalah makanan asas bagi hati dan roh, apabila hamba Allah gersang daripada siraman zikir, maka jadilah ia bagaikan tubuh yang terhalang untuk memperoleh makanan asasnya.”

Demikian penting dan tingginya kedudukan zikir kepada seseorang mukmin. Kita seharusnya berpegang kepada prinsip hidup, tidak sempurna hari tanpa zikir. Inilah yang seharusnya kita didik supaya lidah dan hati sentiasa berzikir kepada Allah.

Ibnu Masud ada mengatakan: “Sesungguhnya aku bertasbih beberapa kali itu lebih aku sukai daripada aku menderma beberapa dinar dalam jumlah yang sama di jalan Allah.”

Zikir berkhasiat pula sebagai ubat bagi kekerasan hati.

Dikisahkan bahawa ada seseorang bertanya kepada Hasan al-Basri: “Ya Abu Said, aku ingin mengadu kepada tuan, mengapa hati aku ini menjadi keras begini?” Lantas kata Hasan: “Lunakkanlah hatimu itu dengan zikir.”

Kedudukan tinggi amalan berzikir turut digambarkan dalam kisah seorang bertanya kepada Salman al-Farisi: Amal apakah yang paling utama? Kemudian dijawab Salman: “Tidakkah engkau pernah membaca ayat, Sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (keutamaannya) daripada ibadah yang lain.” (Surah Al-Ankabut ayat 45)

Abdullah bin Masud pernah berkata: “Sesungguhnya sebuah gunung menyeru gunung yang lainnya dengan namanya dan bertanya, apakah hari ini ada orang yang lalui di atasmu dan menyebut Allah (berzikir)? Maka apabila gunung itu menjawab, ya, maka ia akan gembira.”

Demikian juga riwayat yang mengatakan Abdullah bin Abbas pernah berkata: “Tidak ada sebuah lembah yang di atasnya disebut nama Allah kecuali ia akan merasa bangga atas lembah yang berada di sekelilingnya, ia merasa gembira dengan zikir yang diucapkan itu. Kegembiraan itu juga turut dirasai oleh tujuh lapis di bawah lembah itu.”

Begitulah gambaran jelas menunjukkan betapa amalan zikir mempunyai keistimewaan besar yang seharusnya menjadi amalan rebutan setiap mukmin untuk mencapai keredaan Allah dan menikmati ketenangan hidup.

P/S: Semoga bermanfaat.....









Jangan main- main dengan masalah kewangan, boleh menyebabkan sakit jiwa

"..aduh..TENSION nyer..."
Keluar daripada masalahh kewangan dengan perniagaan no 1 di Malaysia


PAKAR Psikologi menjangkakan krisis ekonomi yang mendorong kepada pembuangan kerja dan pengangguran seperti yang berlaku kebelakangan ini bakal meningkatkan lagi risiko penyakit kemurungan di kalangan masyarakat iaitu antara cabang masalah kesihatan mental. Jangkaan berkenaan berpandukan kepada corak pertambahan masalah kemurungan ketika negara dilanda krisis ekonomi sekitar 1990-an, apabila masalah kemurungan atau tekanan dengan ciri kemurungan meningkat antara 10 hingga 20 peratus. Justeru, persediaan awal perlu dilakukan bagi menyedarkan masyarakat mengenai kemurungan termasuk petanda penyakit dan kepentingan mendapatkan rawatan.

Presiden Persekutuan Psikiatri dan Kesihatan Mental ASEAN (AFPMH), Prof Dr Mohamad Hussain Habil, berkata kemurungan yang tidak dirawat menyebabkan pesakit menderita sendirian, hilang keupayaan untuk hidup serta mendorong rasa untuk membunuh diri sebagai langkah keluar daripada masalah yang membelenggu.

"Malangnya tidak semua pesakit tahu mengenai penyakit dihadapi dan akhirnya gagal mendapatkan rawatan sewajarnya kerana tidak berjumpa pakar psikiatri. Hakikatnya dianggarkan 10 hingga 15 peratus pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik biasa sebenarnya mengalami kemurungan.

Memandangkan doktor berkenaan gagal mengenal pasti penyakit sebenar, mereka tidak mendapat rawatan sempurna. Kebanyakan hanya datang berjumpa pakar psikiatri apabila keadaan mereka sudah teruk," katanya.

Beliau berkata, rawatan yang diberikan oleh doktor bukan pakar hanya boleh merawat gejala secara sementara seperti sakit badan atau sakit kepala yang lazim berlaku seiring dengan masalah kemurungan. Malah ia juga boleh menyebabkan pesakit ketagih kepada ubat seperti ubat tidur. Lebih malang, sesetengahnya sanggup mendapatkan rawatan bomoh apabila masih mengalami kemurungan.

"Stigma juga menghalang pesakit mendapat rawatan sempurna. Ramai menganggap seseorang itu gila kalau berjumpa pakar psikiatri walaupun sebenarnya banyak masalah mental yang tidak ada kaitan dengan gila.

Tidak kurang juga yang menganggap kemurungan sebagai masalah biasa. "Ada perbezaan antara kemurungan dengan kesedihan. Kemurungan menjadi satu penyakit apabila kesedihan yang dialami berpanjangan sehingga lebih dua minggu. Gejala lebih teruk apabila ada perasaan ingin membunuh diri. Kedua, masalah gangguan hidup seperti tidak boleh bekerja, tidak boleh melakukan aktiviti keluarga seperti menjaga anak atau memasak dan ketiga, menyebabkan kesengsaraan sehingga membabitkan anak-anak dan keluarga," katanya.

Kajian The Malaysian Burden of Disease and Injury pada 2000, melaporkan kemurungan sebagai penyebab kedua utama ketidakupayaan di kalangan wanita Malaysia dengan kira-kira 12.7 peratus terjejas dan pada tempat kedua dalam segmen lelaki yang mana 7.2 peratus hidup dalam keadaan tidak berupaya disebabkan penyakit itu. Menjelang 2020, kemurungan menjadi punca kedua kehilangan upaya, pekerjaan dan pembelajaran selepas penyakit jantung, diikuti dengan kemalangan jalan raya di tempat ketiga.

Dr Hussain ditemui pada bengkel media bertema, Hari Kesakitan dan Kemurungan Malaysia Pertama anjuran Eli Lily (M) Sdn Bhd bersama AFPMH dan Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA). Bengkel bertujuan menjelaskan kesan kemurungan di samping membincangkan kepentingan diagnosis awal dan betul itu turut dihadiri Presiden MPA, Dr Yen Teck Hoe dan tiga pakar psikologi Pusat Perubatan Universiti Malaya, Dr Ting Joe Hang, Dr Nor Zuraida Zainal dan Dr Jesjeet Singh Gill.

Dr Yen berkata, kemurungan disebabkan ketidakseimbangan dua bahan kimia dalam otak dan badan iaitu serotonin dan noradrenalin. Ia boleh berlaku kepada sesiapa saja tanpa mengira usia dan jantina, tetapi dengan petanda berbeza. Selain akibat tekanan seperti kehilangan kerja dan masalah kewangan, kemurungan juga boleh diwarisi daripada keturunan.

"Kemurungan tidak mengenal sesiapa, malah nama besar seperti Abraham Lincoln, Winston Churchill, Princess Diana, Brooke Shields dan Jim Carrey pernah mengalaminya. Brooke Shields misalnya, berjaya pulih daripada kemurungan selepas melahirkan bayinya. Ini menunjukkan tiada diskriminasi akibat kemurungan. Antara petanda yang perlu diperhatikan seperti hilang minat terhadap aktiviti yang sebelum ini menyeronokkan, sukar tidur, mudah marah, hilang tumpuan, menjadi lembab dan hilang atau pertambahan selera makan," katanya.

Kajian juga menunjukkan kemurungan lebih kerap terjadi di kalangan wanita berbanding lelaki dengan nisbah 2:1. Antara puncanya, perubahan tahap hormon ketika pusingan haid, kehamilan, selepas bersalin dan menopaus.

Wanita menunjukkan kemurungan dengan gejala seperti putus asa, manakala lelaki pula cenderung menerusi kemarahan dan panas baran.

Prof Dr Nor Zuraida Zainal, berkata ada hubung kait yang tinggi antara kemurungan dengan penyakit kronik seperti barah, jantung, strok dan parkinson. Penyakit kronik menyebabkan jiwa tertekan dan menjejaskan psikologi pesakit dan menyebabkan kemurungan.

"Kesakitan menyebabkan kemurungan dan kemurungan juga menyebabkan kesakitan. Kemurungan boleh memburukkan lagi penyakit dan menjejaskan fizikal yang mengganggu keberkesanan rawatan penyakit kronik. Pesakit dengan kemurungan lazimnya menunjukkan tanda seperti kehilangan atau pertambahan berat badan, lesu, insomnia atau sukar tidur. Mereka yang mengalami sakit pada badan seperti sakit pinggang atau belakang juga mungkin adalah petanda awal kemurungan. Kira-kira 50 peratus kemurungan dikenal pasti dengan petanda ini," katanya.









Rabu, 16 Mac 2011

INFO & TIP'S - Where to Go During an Earthquake?

Folks, please SHARE, SHARE, SHARE this with your loved ones:


Hmmm..talking about "Where to Go During an Earthquake"...
Remember that stuff about hiding under a table or standing in a doorway? Well, forget it! This is a real eye opener. It could save your life someday.

EXTRACT FROM DOUG COPP'S ARTICLE ON 'THE TRIANGLE OF LIFE'
My name is Doug Copp. I am the Rescue Chief and Disaster Manager of the American Rescue Team International (ARTI ), the world's most experienced rescue team. The information in this article will save lives in an earthquake.

I have crawled inside 875 collapsed buildings, worked with rescue teams from 60 countries, founded rescue teams in several countries, and I am a member of many rescue teams from many countries. I was the United Nations expert in Disaster Mitigation for two years, and have worked at every major disaster in the world since 1985, except for simultaneous disasters.

The first building I ever crawled inside of was a school in Mexico City during the 1985 earthquake. Every child was under its desk. Every child was crushed to the thickness of their bones. They could have survived by lying down next to their desks in the aisles. It was obscene -- unnecessary.


Simply stated, when buildings collapse, the weight of the ceilings falling upon the objects or furniture inside crushes these objects, leaving a space or void next to them - NOT under them. This space is what I call the 'triangle of life'. The larger the object, the stronger, the less it will compact. The less the object compacts, the larger the void, the greater the probability that the person who is using this void for safety will not be injured. The next time you watch collapsed buildings, on television, count the 'triangles' you see formed. They are everywhere. It is the most common shape, you will see, in a collapsed building.

TIPS FOR EARTHQUAKE SAFETY
1) Most everyone who simply 'ducks and covers' when building collapse are crushed to death. People who get under objects, like desks or cars, are crushed.

2) Cats, dogs and babies often naturally curl up in the fetal position. You should too in an earthquake. It is a natural safety/survival instinct. You can survive in a smaller void. Get next to an object, next to a sofa, next to a bed, next to a large bulky object that will compress slightly but leave a void next to it.

3) Wooden buildings are the safest type of construction to be in during an earthquake. Wood is flexible and moves with the force of the earthquake. If the wooden building does collapse, large survival voids are created. Also, the wooden building has less concentrated, crushing weight. Brick buildings will break into individual bricks. Bricks will cause many injuries but less squashed bodies than concrete slabs.

4) If you are in bed during the night and an earthquake occurs, simply roll off the bed. A safe void will exist around the bed. Hotels can achieve a much greater survival rate in earthquakes, simply by posting a sign on the back of the door of every room telling occupants to lie down on the floor, next to the bottom of the bed during an earthquake.

5) If an earthquake happens and you cannot easily escape by getting out the door or window, then lie down and curl up in the fetal position next to a sofa, or large chair.

6) Most everyone who gets under a doorway when buildings collapse is killed. How? If you stand under a doorway and the doorjamb falls forward or backward you will be crushed by the ceiling above. If the door jam falls sideways you will be cut in half by the doorway. In either case, you will be killed!

7) Never go to the stairs. The stairs have a different 'moment of frequency' (they swing separately from the main part of the building). The stairs and remainder of the building continuously bump into each other until structural failure of the stairs takes place. The people who get on stairs before they fail are chopped up by the stair treads - horribly mutilated. Even if the building doesn't collapse, stay away from the stairs. The stairs are a likely part of the building to be damaged. Even if the stairs are not collapsed by the earthquake, they may collapse later when overloaded by fleeing people. They should always be checked for safety, even when the rest of the building is not damaged.

8) Get near the outer walls of buildings or outside of them if possible - It is much better to be near the outside of the building rather than the interior. The farther inside you are from the outside perimeter of the building the greater the probability that your escape route will be blocked.

9) People inside of their vehicles are crushed when the road above falls in an earthquake and crushes their vehicles; which is exactly what happened with the slabs between the decks of the Nimitz Freeway. The victims of the San Francisco earthquake all stayed inside of their vehicles. They were all killed. They could have easily survived by getting out and sitting or lying next to their vehicles. Everyone killed would have survived if they had been able to get out of their cars and sit or lie next to them. All the crushed cars had voids 3 feet high next to them, except for the cars that had columns fall directly across them.

10) I discovered, while crawling inside of collapsed newspaper offices and other offices with a lot of paper, that paper does not compact. Large voids are found surrounding stacks of paper.

Spread the word and save someone's life...

The entire world is experiencing natural calamities so be prepared!

'We are but angels with one wing, it takes two to fly'

In 1996 we made a film, which proved my survival methodology to be correct. The Turkish Federal Government, City of Istanbul, University of Istanbul Case Productions and ARTI cooperated to film this practical, scientific test. We collapsed a school and a home with 20 mannequins inside. Ten mannequins did 'duck and cover,' and ten mannequins I used in my 'triangle of life' survival method. After the simulated earthquake collapse we crawled through the rubble and entered the building to film and document the results. The film, in which I practiced my survival techniques under directly observable, scientific conditions , relevant to building collapse, showed there would have been zero percent survival for those doing duck and cover.

There would likely have been 100 percent survivability for people using my method of the 'triangle of life.' This film has been seen by millions of viewers on television in Turkey and the rest of Europe, and it was seen in the USA , Canada and Latin America on the TV program Real TV.

Subject: Save your life with "The Triangle of Life"


"Triangle of Life":
Without listening or reading, simply by looking at the following self-explanatory photos, you can learn more than in a thousand words about how to protect yourself during a major earthquake...









If you are inside a vehicle, come out and sit or lie down next to it. If something falls on the vehicle, it will leave an empty space along the sides. See below:


 


 
 
 
 
 
 
 
 


Source;(ARTI)http://www.amerrescue.org/

American Rescue Team International(ARTI)is said to be the World's most experienced rescue team and disaster management-mitigation organization.









HOW TO ASK YOUR BOSS FOR A SALARY INCREASE..?

One day an employee sends a letter to his boss asking for an increase in his salary !!!

Dear Bo$$

In thi$ life, we all need $ome thing mo$t de$perately.
I think you $hould be under$tanding the need$ of u$.
We are worker$ who have given $o much $upport including $weat and $ervice to your company ..
I am $ure you will gue$$ what I meant and re$pond $oon.


Your$$incerely,


The next day, the employee received this letter of reply:

Dear

I kNOw you have been working very hard.
NOw a days, NOthing much has changed.
You must have NOticed that our company is NOt doing NOticably well .
NOw the newspapers are saying the world's leading ecoNOmists are NOt sure if the United States may go into aNOther recession.
After the NOvember presidential elections things may turn bad.
I have NOthing more to add NOw.
You kNOw what I mean .


 Your Boss.









Jumaat, 11 Mac 2011

~ Bilionair MEXICO kini Mausia TERKAYA DI DUNIA? ~

Forbes dedah orang kaya Asia lebih ramai dari Eropah buat kali pertama


NEW YORK: Rakyat Mexico, Carlos Slim HelĂș, dengan peningkatan kekayaan AS$20.5 bilion (RM62.52 bilion) mengalahkan 1,209 lagi bilionair termasuk Bill Gates, Warren Buffett dan hartawan besi Britain, Lakshmi Mittal, untuk menduduki senarai teratas bilionair dunia, lapor majalah Forbes. Pemilik empayar media Mexico itu memiliki kekayaan AS$74 bilion (RM224.5 bilion) untuk terus berada di puncak senarai itu buat kali kedua. Senarai Forbes menyaksikan bilangan bilionair meningkat sebanyak 214 kepada 1,210 dengan purata kekayaan bersih AS$3.7 bilion (RM11.2 bilion).


Apa yang menarik, buat kali pertama dalam tempoh lebih sedekad, bilangan bilonair Asia mencecah 332 orang berbanding Eropah 300 orang manakala Amerika Syarikat terus mencatatkan bilionair paling ramai iaitu 413.

Pengasas Microsoft, Gates, yang menyumbangkan satu pertiga daripada kekayaan kepada Yayasan Bill dan Melinda, berada di tangga kedua dengan kekayaan AS$56 bilion (RM170 bilion).

Pakar pelaburan, Berkshire Hathaway, berada di tempat ketiga dengan kekayaan AS$50 bilion (RM151 bilion).

Bilangan bilionair di Britain meningkat kepada 32 dengan Duke Westminster, Gerald Cavendish Grosvenor, sekali lagi dinamakan lelaki paling kaya di negara itu.

Walaupun dengan kejatuhan sektor hartanah, pemilik tanah berusia 59 tahun itu meningkatkan kekayaannya sehingga AS$13 bilion (RM40 bilion), menduduki tempat ke 57 dalam senarai 25 orang paling kaya di dunia.

Penduduk warga Britain keturunan India, Laksmi Mittal yang juga usahawan perusahaan besi, kekayaannya AS$31.1 bilion (RM94.3 bilion) menjadikan beliau orang keenam terkaya di dunia.

Enam ‘bilionair Facebook’ dalam senarai global termasuk pengasasnya Mark Zuckerberg dan Eduardo Saverin, selain bilionair termuda dunia Dustin Moskovitz, yang baru berusia 26 tahun dan usahawan Napster, Sean Parker.

Britain mempunyai tiga lagi bilionair baru berbanding tahun lalu. Senarai 10 teratas UK turut menyenaraikan adik beradik Barclays, David dan Frederick, pemilik Telegraph Media Group, dengan kekayaan AS$3.2 bilion (RM9.7 bilion).

Penulis novel Harry Potter, JK Rowling yang mencatat kekayaan AS$1 bilion (RM3 bilion) turut disenaraikan sejak beberapa tahun lalu.

Bilionair hartanah, David dan Simon Reuben mencatatkan kedudukan kedua dalam senarai orang paling kaya Britain dengan kekayaan mencecah AS$8 bilion (RM24.2 bilion) diikuti Sir Philip Green dengan kekayaan AS$7.2 bilion (RM21.8 bilion). Reubens berada di tangga ke 114, manakala Green pada tangga ke 132.

Pemilik syarikat penerbangan Virgin, Richard Branson, pemilik tanah Charles Cadogan dan pemilik Formula One Bernie Ecclestone seterusnya dengan kekayaan mencecah AS$4.2 bilion (RM12.7 bilion).

China yang juga negara kedua ekonomi terbesar dunia selepas Amerika mempunyai 115 bilionair sementara Russia mempunyai 101 bilionair. Moscow menjadi kediaman bilionair paling ramai daripada bandar lain di dunia ini dengan 79 orang.

Lelaki Perancis, Bernard Arnault yang juga lelaki terkaya di Eropah dan pemilik kumpulan jenama mewah LVMH (Moet Hennessy Louis Vuitton), berada di tangga keempat dengan kekayaan AS$41 bilion (RM124.5 bilion).

Di Eropah, ada 300 bilionair, 50 orang lebih berbanding tahun lalu dengan 72 orang berjaya dengan usaha sendiri. Pada masa sama, walaupun ramai berjaya meningkatkan kekayaan mereka tahun lalu, ada yang merosot.

Pengasas Ikea, Ingvar Kamprad rugi teruk tahun lalu, turun daripada tangga 151 ke 162 dengan kekayaannya merosot daripada AS$23 bilion (RM69.8) kepada AS$6 bilion (RM18.2 bilion). – Agensi

P/S:  ..selalunya, yang kaya jadi semakin kaya..yang miskin...??











~ UstaZ Kazim Elias - HAMBA DUNIA ~

Ustaz Kazim Elias




P/S: ..sesungguhnya kita didunia ini adalah HambaNya semata-mata..











Rabu, 9 Mac 2011

~ IS IT TRUE ~

Wife is like a TV,


Girlfriend is like a MOBILE .


At home u watch TV,


But when u go out u take ur MOBILE.


No money, u sell the TV,


Got money u change ur MOBILE.


Sometimes u enjoy TV,


But most of the time u play with ur MOBILE.


TV is free for life,


But for the MOBILE , if you don't pay, the services will be terminated.


TV is big, bulky and most of the time old,


But the MOBILE is cute, slim, curvy and very portable.


Operational costs for TV is often acceptable,


But for the MOBILE it is often high and demanding.


TV has a remote,


MOBILE doesn't.


Most importantly, MOBILE is a two-way communication (u talk and listen),


But with the TV you MUST only listen (whether you want to or not).


Last but not least ..


TVs don't have viruses,


But MOBILEs often do!











Ahad, 6 Mac 2011

~ ISLAM Galak Umat Tampil KEMAS Dan CANTIK ~

Berfesyen tidak salah tetapi jangan melampaui batas, langgar hukum. ISLAM tidak mengharamkan apa yang dinamakan fesyen sebaliknya meraikan sesiapa yang menghendaki gaya penampilan kemas dan cantik dan imej seseorang juga terletak pada cara berpakaian.

Islam juga tidak menggalakkan umatnya kelihatan selekeh daripada pandangan mata umum kerana ia seolah-olah menggambarkan sikap umat Islam tidak mementingkan keterampilan yang kemas dan cantik.

Malah, Allah lebih menyukai hamba-Nya yang bijak menggunakan nikmat kurniaan-Nya sebagai tanda bersyukur. Tetapi, pada masa sama, kekemasan dan kecantikan itu tetap didasari oleh peraturan serta ketetapan disediakan oleh Allah SWT.

Kecantikan itu mestilah tidak dituruti bersama dengan sifat riak mahupun takbur. Imam Muslim meriwayatkan dari Ibnu Mas’ud, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak masuk syurga seorang yang ada sifat takbur dalam hatinya walau sebesar biji sawi.” Lalu bertanya seorang lelaki: “Jika seorang lelaki suka memakai pakaian yang cantik dan memakai kasut yang lawa, adakah dia juga dikatakan takbur? Baginda menjawab: “Tidak! Allah itu cantik dan Ia sukakan kecantikan. Yang dikatakan takbur itu ialah enggan menerima kebenaran (iaitu sombong terhadap kebenaran) dan memandang rendah terhadap manusia.”

Selain penjagaan aurat, Allah menjadikan pakaian sebagai perhiasan bagi si pemakai yang juga fitrah seorang insan. Firman Allah yang bermaksud: “Hai anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (libaasa) pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk (wariisya) perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.” (Surah al-A’raaf, ayat 26)

Menurut Tafsir Jalalain’, ‘Libaasa’ dalam ayat itu ialah pakaian bertujuan untuk menutup aurat. Adapun ‘Wariisya’ ialah apa yang diambil atau dipakai supaya nampak cantik pada luarannya, iaitu bertujuan untuk perhiasan. Menutup aurat adalah keperluan asas sementara perhiasan hanya sampingan kepada tujuan pakaian.

Fungsi pakaian dijelaskan Allah dalam firman yang bermaksud: “Dan Allah menjadikan bagi kamu pakaian yang memelihara kamu dari panas dan sejuk, juga pakaian yang memelihara kamu semasa berjuang.” (Surah an-Nahl, ayat 81)

Seluar kebiasaannya pakaian bagi lelaki tetapi turut mula dipakai golongan wanita sehinggakan ada sebahagian pendapat dari ulama yang mengharamkan secara terus pemakaian segala jenis seluar bagi wanita. Bagaimanapun, ramai juga di kalangan ulama yang membenarkan pemakaian seluar kepada wanita berdasarkan jenis seluar dipakai. Hingga ada segelintir yang menyalahgunakan hadis Nabi SAW dengan pendapat wanita lebih mulia jika memakai seluar.

Ini disebabkan salah faham kepada maksud hadis diriwayatkan oleh Al-Uqayli, Dar al-Qutni dan kitab Kanzul Ummal iaitu: “Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang.”

Hadis ini berikutan kejadian seorang wanita yang jatuh dari kenderaan sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan sahabat, maka dengan segera Nabi SAW memalingkan wajahnya. Maka sahabat berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu Rasulullah SAW memuji dan menyebut hadis berkenaan.

Diriwayatkan juga dari Ibnu Abbas, Nabi SAW bersabda yang bermakaud: “Sesiapa yang tidak ada sarung, hendaklah memakai seluar panjang.” (Hadis riwayat Bukhari)

Hukum ini umum, bagi membolehkan perempuan dan lelaki memakai seluar, asalkan seluar perempuan berbeza dengan seluar lelaki kerana mereka tidak boleh sama dalam bentuk penampilan diri berasaskan sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Rasulullah melaknat ke atas lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki.” (Hadis riwayat Bukhari)

Bekas Pengerusi Lajnah Fatwa Al-Azhar Al-Syarif, Syeikh Atiyyah Saqqar, dalam kitab Mausuah al-Usrah berkata: “Pada dasarnya seluar panjang itu lebih kemas menutup aurat lelaki dan perempuan, dan tidak ada aib celanya seluar panjang dipakai mereka sekarang ini.”

Cuma bagi perempuan pula ia menonjolkan dan memperlihatkan anggota badan dan punggungnya dengan rupa yang menggiurkan sekalipun tidak berwarna-warni yang mengundang perhatian. Kalaulah seluar perempuan itu berwarna-warni tetapi dipakaikan pula di luarnya kain yang menutupi anggota yang boleh menimbulkan fitnah di samping tidak kelihatan rupa bentuknya (dari dilihat dan diketahui orang lain) maka sudah tentu hukumnya tidak mengapa.

Ini bermaksud wanita dibenarkan memakai seluar dengan menepati syarat penutupan aurat yang sebenar. Permasalahan yang muncul adalah aliran masa kini yang mana anak muda semakin ramai mengenakan seluar yang terlalu ketat sehinggakan menampakkan tubuh badan mereka.

Seluar ketat termasuk ‘legging’ ini terkadang dilihat dipakai oleh wanita bertudung dan ia jelas menampakkan bentuk aurat wajib ditutup sehingga menonjolkan bentuk tubuh seperti betis, peha dan kemaluan dengan ketara.


Dalam isu pemakaian seluar ketat, ia turut menjadi perbincangan ulama. Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hassan dalam kitabnya Al-Qaul Al-Mubin fi Akhtha’ Al-Mushallin berkata: “Majoriti pemuda yang menamakan dirinya remaja Muslim, mereka mengingkari wanita yang berpakaian ketat kerana membentuk tubuhnya. Sementara pemuda ini sendiri lupa dirinya turut sama melakukan perbuatan itu. Tidak ada perbezaan antara seorang wanita berpakaian ketat dan seorang lelaki memakai seluar yang membentuk tubuh, kerana keduanya sama-sama membentuk kedua punggungnya. Sedangkan punggung lelaki dan punggung perempuan adalah aurat, kedua-duanya sama hukumnya.”

Sebahagian pandangan dari Mazhab Syafie berpendapat harus lelaki memakai seluar asalkan tidak menampakkan bentuk kemaluan kerana jika ternampak bentuk kemaluan maka jatuh kepada hukum haram.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Dua golongan dari ahli neraka yang aku belum melihat kedua-duanya iaitu kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu untuk memukul manusia dengannya dan wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencederungkan orang lain kepadanya. Kepala mereka umpama bonggol unta yang senget. Mereka ini tidak akan dapat memasuki syurga dan tidak akan mencium baunya di mana bau syurga dapat dicium dari jarak perjalanan sekian jauh.” (Hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)

Justeru, fesyen itu tidak salah tetapi salah memilih cara berfesyen itulah membuatkan diri dimurkai. Jangan kerana fesyen, maruah tergadai.

Sumber : Penulis ialah juara program Imam Muda terbitan Astro Oasis di BHarian 01/03/2011


 









Khamis, 3 Mac 2011

~ BENTENG PERTAHANAN DIRI, KELUARGA DAN HARTA BENDA ~

Assalamualaikum...
Ada lima jenis benteng pertahanan diri, keluarga dan harta benda yang boleh diamalkan seperti berikut;
i. Al-Muawwizat
ii. Ayatul Kursi
iii. Ayat 1 hingga 9 Surah Yaasin
iv. Ayat Berkubu
v. Ayat Penggerak

1.0 AL-MUAWWIZAT (PELINDUNG-PELINDUNG)
BACAAN
Al-Muawwizat iaitu;
1. Surah Al-Ikhlas
2. Surah Al-Falaq

3. Surah An-Naas

CARA

1. Lunjurkan kaki ke arah Qiblat
2. Mengangkat dua tangan seperti berdoa
3. Baca ayat-ayat Muawwizat sehingga selesai (tidak termasuk membaca Surah Al-Fatihah)
4. Tarik nafas kemudian tiup pada tapak tangan sehingga habis nafas
5. Tarik sikit nafas kemudian tahan nafas sambil menyapu tapak tangan keseluruh anggota badan yang boleh dicapai kecuali anggota sulit.
6. Lakukan sekali sebelum tidur & selepas solat subuh setiap hari

2.0 AYATUL KURSI
BACAAN
Terjemahan;

Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.
(Surah Al-Baqarah ayat 255)

CARA
1. Baca Ayatul Kursi dengan 9 wakaf
2. Untuk melindungi diri sendiri: selepas baca ayatul kursi tiup disekeliling mengikut pergerakan tawaf kaabah, dengan niat melindung diri.
3. Untuk melindungi rumah: baca ayatul kursi sambil berjalan mengelilingi rumah (mengikut pergerakan seperti tawaf kaabah). Berjalan sama ada didalam atau diluar rumah.

3.0 AYAT 1 HINGGA 9 DALAM SURAH YAASIN
BACAAN
Terjemahan:

(1) Yaa Siin.
(2) Demi Al Qur'an yang penuh hikmah,
(3) sesungguhnya kamu salah seorang dari rasul-rasul,
(4) (yang berada) di atas jalan yang lurus,
(5) (sebagai wahyu) yang diturunkan oleh Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang,
(6) agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang bapak-bapak mereka belum pernah diberi peringatan, karena itu mereka lalai.
(7) Sesungguhnya telah pasti berlaku perkataan (ketentuan Allah) terhadap kebanyakan mereka, karena mereka tidak beriman.
 (8) Sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka, lalu tangan mereka (diangkat) ke dagu, maka karena itu mereka tertengadah.
 (9) Dan Kami adakan di hadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding (pula), dan Kami tutup (mata) mereka sehingga mereka tidak dapat melihat.

CARA
1. Untuk memagar diri, keluarga dan harta benda
2. Berdiri disatu penjuru rumah (katakan dihadapan rumah sebelah kanan) sambil menghadap penjuru rumah satu lagi iaitu dikiri rumah. Baca surah Al-fatihah diikuti Surah Yaasin ayat 1~9. Sambil baca, sambil berjalan menuju kepenjuru rumah satu lagi. (Ikut arah Tawaf Kaabah). Baca kombinasi ini di setiap penjuru iaitu sampai bertemu penjuru yang mula-mula. Jumlahnya 4 kali. Akhir sekali baca kombinasi ini sambil mengisyarat mendinding keseluruhan bumbung rumah.

4.0 AYAT BERKUBU
BACAAN

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam. Aku berkubu dengan kubu Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan nabi Muhamad RasululLah.

CARA
1. Berdiri menghadap kiblat (ke arah barat). Baca ayat ini kemudian tiup sehingga habis nafas kehadapan sambil menoleh kanan ke kiri.
2. Pusing ke arah kiri (sekarang berdiri ke arah selatan), Baca ayat ini kemudian tiup sehingga habis nafas ke hadapan sambil menoleh kanan ke kiri.
3. Lakukan perkara yang sama untuk arah timur dan utara
4. Berpaling semula ke arah kiblat, baca lagi kemudian tiup kebawah sehingga habis nafas. Baca lagi kemudian tiup kearah atas sehingga habis nafas
5. Akhir sekali (bacaan yang ke-7), baca ayat ini kemudian tarik nafas dan tahan nafas seberapa lama yang boleh kemudian hembus.

5.0 AYAT PENGERAK
BACAAN

Dengan nama Allah, yang tidak memberikan mudarat sesuatu dibumi juga dilangit dan Dia maha mendengar lagi maha mengetahui.

CARA
1. Bila hendak pergi kesesuatu tempat yang berisiko atau merbahaya, atau bermusafir atau balik kampung atau hendak membuat sesuatu perkerjaan yang berisiko atau pulang kerumah daripada melakukan sesuatu perkerjaan yang berisiko, maka baca ayat ini tujuh kali.
2. Jika bacaan tersekat-sekat atau ada gangguan ketika membaca ayat ini, berehat dahulu. Setelah berehat baca lagi sehingga tujuh kali bacaan lancar baru teruskan perjalanan atau perkerjaan tersebut.
P/S: Semoga bermanfaat.....












~ FUNNY - Your HORROR Scope Of Today ~


Aries:

Try to avoid work today, you don’t want to spoil a well-established routine. You will soon receive a pleasant surprise when you find out someone in your family has died, but that it isn’t you. Remember to take everything with a pinch of salt, unless you have high blood pressure.


Taurus:
“The landlord says your rent is late, he may have to litigate, but don’t worry, be happy.” There is much travel in your future when you will be kidnapped and taken to another country. Onion is a good smell for you today.


Gemini:
Today is a good day to lose some pounds, the exchange rate is up. Try not to crash into the electricity pole after running over a pedestrian during your driving lesson. Try not to run over the pedestrian during your driving lesson. Try not to go on your driving lesson. Remember, most problems are easily solved with a loaded firearm — pointed at your head.


Cancer:
You’ll notice an unsightly blemish on your face today; the doctor will call it a nose. The future holds great things for you, unfortunately you’ll always live in the present. People are laughing behind your back, did you forget to sew your trousers? Wear your best clothes, put on some perfume and use big words, you might just fool someone today.


Leo:
If you talk backwards and hop around on one leg, today could bring many psychiatric medicines. Later, why not take a relaxing evening stroll at a nearby park? Walk to the far corner, stop behind the bushes, come alone, or else.


Virgo:
All Virgos will have their dreams come true today — except you. Now is not a good time to staple your tongue to your chin, perhaps next week. You can also look forward to migraines, utility bills and unwanted guests.


Libra:
Today is a good day to move to another country, change your name and start a new life — the police have found your fingerprints. All things grow with love, but even more so with fertiliser. Your efforts don’t just go unrewarded, they also go unnoticed.


Scorpio:
The early bird gets shot. It’s hunting season, stay in bed. You will be asked to deliver a convincing speech soon, explaining to the judge how the company funds ended in your personal account. Go to jail, go directly to jail, do not pass go, do not collect $200.


Sagittarius:
That backache will not bother you so much today, it’ll hardly be noticeable over the hernia. The boss will be evaluating you for a promotion, remember to pass on any blame and take credit for any success. Eat out; your wife has poisoned the stew.


Capricorn:
Take your time getting to work, you’re going to get fired anyway. Frequent visits to the toilet await you. Don’t worry, it’s not gastric — it’s your new job. Someone who loves you wants you to change, explain to them you only have this one pair of pants. “Look for the bare necessities. The simple bare necessities. Forget about your worries and your strife.”


Aquarius:
Trouble at home. Your parents will tell you they’re having a difficult time thinking of you as their son, despite the sex change operation. The feelings of another will become clearer to you after they try and stab you with a pencil. Today might get tiring, but you’ll sleep easy at night knowing you outran an angry gorilla.


Pisces:
What you formerly thought was a bad idea will bloom into a total disaster today; you can feel smug about being right. Share what you have with the rest of the world, but make sure there’s a cure for it. Success is yours if you sacrifice enough goats.
P/S: ...GULP...i won't read horoscope ever again...hu hu hu...