Sabtu, 26 Februari 2011

~ Mulut BERBAU? ~

     Bau mulut memang sangat mengganggu, tetapi tak semua orang menyedari ia memiliki masalah dengan bau mulutnya. Kerana, otak manusia menyesuaikan diri dengan bau tubuhnya. Sebelum ditegur orang lain kerana bau yang tak sedap itu, kita boleh mendiagnosis diri sendiri apakah kita punya masalah dengan mulut.


Pertama, periksa warna lidah. Warna lidah yang merah jambu dan berkilat menunjukkan nafas yang sehat. Sedangkan lidah berwarna putih dan bersisik menunjukkan nafas yang bau.

     Cara lainnya, biasanya kita mencium bau mulut kita dengan melekapkan kedua tangan di depan mulut, lalu mencium bau yang keluar dari mulut. Namun, ternyata itu bukan cara yang tepat. Dokter Harold Katz seperti yang dipetik dari majalah Time menyarankan agar kita menjilat belakang tangan, lalu diamkan beberapa minit hingga kering, lalu cium baunya. Setelah kita mengetahui bahawa mulut kita berbau, berikutnya kita dapat melakukan beberapa cara untuk mengatasinya.

     Paling penting adalah jangan sampai mulut kita kering, kerana mulut kering menjadi tempat subur bagi bakteria. Air liur mengandung oksigen yang bisa menjadi senjata ampuh pembunuh bakteria. Bakteria tidak bisa hidup dengan adanya oksigen. Jadi banyak minum atau mengunyah gula gula boleh memicu produksi air liur dan menghilangkan bau mulut.

      Makan gula gula atau menggunakan cairan pencuci mulut sebenarnya boleh menjadi salah satu alternatif untuk menghilangkan bau mulut. Namun, cara itu tidak mampu bertahan lama. Cara lain yang lebih efektif adalah dengan memperhatikan pemakanan kita. Beberapa jenis makanan boleh menjadi punca mulut kita berbau, sebaiknya hindari jenis makanan seperti bawang putih, bawang merah, makanan berkari, dan ikan. Sedangkan minuman yang sebaiknya dihindari adalah bir, wine, kopi, dan soda.

      Semua jenis makanan dan minuman itu mengandung bau tak sedap yang akan diserap ke aliran darah. Coklat dan gula gula juga perlu dihindari, kerana gula mendorong bakteria tumbuh di dalam mulut. Ada makanan yang boleh membantu menyembuhkan bau mulut. Antara lain teh hijau kerana memiliki kandungan anti bakteria yang dapat menghilangkan bau. Selain itu, kayu manis juga ampuh kerana mengandung minyak essensial yang boleh membunuh berbagai jenis bakteria oral. Buah dan sayur kering seperti seleri atau buah epal juga boleh menjadi pilihan makanan yang dapat hilangkan bau mulut.

P/S: ....baru jer lepas makan nasi ulam petai...
 

 









Tiada ulasan:

Catat Ulasan