Ahad, 31 Oktober 2010

Kuat kuasa Sistem e-Tukar Milik 2011

PUTRAJAYA: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menguatkuasakan Sistem e-Tukar Milik Sementara yang membolehkan pemilik kenderaan persendirian menukar milik sementara kenderaan yang dijual kepada syarikat kenderaan terpakai pada akhir tahun depan.


Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata transaksi pertukaran hak milik kenderaan perlu didaftarkan dengan JPJ dan dikenakan bayaran RM10 bagi membolehkan pemindahan nama kepada pemilik sementara

“Pemilik kenderaan dan syarikat kenderaan terpakai perlu mengisi borang yang ditandatangani oleh pihak syarikat, manakala slip akan diberikan kepada JPJ untuk tindakan lanjut. “Syarikat kenderaan terpakai akan menjadi pemilik sementara kenderaan itu bermula dari tarikh borang itu ditandatangani sehingga kenderaan itu dijual kepada pelanggan baru,” katanya pada sidang media, di sini semalam.

Beliau berkata, bagaimanapun sistem berkenaan tidak dikuatkuasakan kepada pemilik kenderaan komersial, motosikal dan jual beli kenderaan secara terus kepada pemilik baru.

Kong berkata, perkara itu diluluskan oleh Kabinet selepas JPJ menerima banyak aduan daripada orang ramai yang menghadapi pelbagai masalah walaupun selepas kenderaan masing-masing sudah dijual atau ditukar beli dengan syarikat kereta terpakai.
Beliau berkata, keadaan itu menyebabkan pemilik asal terpaksa menanggung liabiliti dan risiko seperti menerima notis saman daripada pihak penguat kuasa, notis mengarahkan penyelesaian baki hutang dari bank selain jenayah atau kemalangan. Berita Harian Online.

P/S: ...dah memang patut dari dulu lagi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan