Rabu, 1 September 2010

~Apa..Jam Masuk AiR?? Habih Camner..ek!??~

Biasalah bagi yang kaki BUDGET, kita beli jam yg murah2 cap ayam je iye tak..asal boleh tengok waktu sudah laa..tapi yang jadi masaalahnya pulak, bila terkena hujan ke atau terjatuh masuk kolam ke, mula la jam tu jadi berwap atau kelabu pulak sebab dah masuk air..masalahnye wap air tu tak hilang2 plak tu…nak tengok jam pun tak nampak…camne nak buat??


Kali ni saja-saja kita nak kongsikan petua yg diberi oleh Ustaz Kazim Elias dalam salah satu ceramah beliau..beliau ada cara yang terbukti berkesan untuk menghilangkan kesan wap air dalam jam tu..

Caranya adalah mula2 kita rendamkan jam tu dalam air..kemudian ambil jam tu dan letakkan dalam beras..kambus dalam beras..tempat yg terbaik adalah tempat simpan beras kat dapur kita la…biarkan semalaman..InsyaAllah esoknya air tu dah hilang..

Tapi AWAS!! Ada kemungkinan jugak bukan setakat air tu je yang hilang..tapi mungkin dengan jam-jam tu sekali pun hilang! Jikalau perkara ini berlaku, sila cek dalam periuk nasik rumah korang..Ahaha….so make sure korang bagitau orang rumah dulu seblum buat cara ni..

Cara ini juga berkesan untuk alat-alat elektronik yang lain seperti handphone, mp3, remote dan sebagainya..korang cuba je lah~

Inilah hikmah yg Allah bagi pada beras..bagaimana cara ia berlaku? Allah saja yg Maha Mengetahui..
Selamat mencuba... :)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan