Jumaat, 3 September 2010

~Doa Malam Lailatul-Qadar~

Dari Siti Aisyah r.a bahawa dia berkata: "Saya bertanya Rasulullah SAW: Wahai Rasulullah, kalau saya menemui Lailatul Qadar, maka apakah yang saya baca?". Nabi SAW bersabda: Bacalah :



Sesungguhnya Lailatul Qadar ialah malam yang berkat dan ianya jatuh pada sepuluh malam akhir Ramadhan. Malaikat Jibril dan para malaikat turun untuk mengatur urusan dan membawa rahmat dari Allah. Firman Allah SWT : " Sungguh telah kami turunkan Al Quran dan malam Qadar. Tahukah engkau, malam Qadar itu? Malam Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Sama turunlah para malaikat dan malaikat Jibril pada malam itu dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur tiap-tiap urusan. Selamatlah malam itu sehingga terbit fajar. " (surat Al Qadri: 1-5)

Rahmat Allah SWT pada malam Lailatul Qadar adalah untuk orang-orang yang beriman.

Nabi Musa dengan munajatnya telah berkata dengan Allah, "Tuhanku, aku ingin dekat dengan Engkau."

Firman Allah:"Aku dekat dengan orang yang bangun di malam Qadar."

Nabi Musa berkata lagi, "Tuhanku, aku ingin rahmat-Mu."

Firman Allah: "Rahmat-Ku bagi orang yang kasih sayang kepada si miskin pada malam Qadar."

Kata Nabi Musa lagi: "Tuhanku, aku ingin supaya dapat melewati Siratulmustaqim dengan cepat laksana halilintar."

Allah berfirman: "Yang demikian itu bagi orang yang bersedekah pada malam Qadar."

Nabi Musa berkata lagi:"Aku ingin duduk teduh di bawah pohon-pohon Syurga serta makan buah-buahannya."

Firman Allah, "yang demikian itu bagi orang yang bertasbih dengan bersungguh-sungguh pada malam Qadar."

Nabi Musa berkata lagi,"Tuhanku, aku ingin selamat dari Neraka."

Firman Allah: "yang demikian itu bagi orang yang beristighfar atau memohon keampunan kepada Allah pada malam Qadar sampai Subuh."

Nabi Musa berkata lagi,"Tuhanku, aku ingin keredhaan-Mu."

Allah Berfirman, "Keredhaan-Ku bagi orang yang mengerjakan solat dua rakaat pada malam Qadar."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan